Of stel je vraag hier

Vragen? Bel ons op: +31 (0)499 55 20 00

Optimale crowd management met hekwerk

Q-Music-main-banner.jpg

Pas als het er niet is,

ga je het missen.

Het Foute Uur van Qmusic werd enkele jaren geleden geïntroduceerd. Vanaf dat moment worden iedere dag tussen 09.00 en 10.00 uur twee ‘foute’ liedjes, van artiesten als DJ Paul Elstak, Vengaboys, Britney Spears, Captain Jack en Queen gedraaid. Per keer worden er twee nummers aangeboden. Via de Qmusic app of website stemmen luisteraars op hun favoriete nummer. Het nummer met de meeste stemmen wordt gedraaid in het Foute Uur. Het bleek een ongekend succes te zijn en luisteraars wilden meer: meer meezingers, meer feest. Als kers op de taart werd Qmusic’s Foute Party georganiseerd. Wat begon als een klein cadeautje voor de luisteraar is inmiddels zelf een regelrechte hit geworden. Met ieder jaar meer dan 36.000 bezoekers is het van belang crowd management serieus te nemen, waarbij hekwerk voor Qmusic een belangrijke rol speelt. Cindy Uitermark vertelt. 

 

De Foute Party van Qmusic is een jaarlijks terugkerend fenomeen geworden. In verband met het ongekende succes zijn we twee jaar geleden zelfs gestart met twee feestavonden in plaats van een.’

 


Evenement van ongekend feestformaat

In 10 jaar tijd is het Qmusic gelukt om met de Foute Party in de Brabanthallen in Den Bosch een evenement van ongekend feestformaat neer te zetten. Het is dé party aller tijden geworden, waar het lukt om echt iedereen uit zijn dak te laten gaan.

Cindy licht enthousiast toe: ‘De exacte aanleiding van de Foute Party is inderdaad ontstaan door de enthousiaste reacties op het Foute Uur. Maar dat is niet alles: ieder jaar vindt in de week voorafgaande aan de Foute Party de top 500 van het Foute Uur plaats. Zowel via de radiozender als online staan de 500 meest aangevraagde nummers centraal en passeren ze allemaal de revue. Om deze ‘Top 500’ in stijl af te sluiten is gekozen voor een muzikale omlijsting in de vorm van een party. Dit werd de Foute Party. Herkenbaar voor dit feest is dat het voor iedereen is: vriendengroepen, families, setjes of individuen, allemaal vinden ze aansluiting. Door een optimale crowd management, onder andere door de inzet van hekken, zijn we in staat de grote groep bezoekers in goede banen te leiden. Hierdoor gaat het publiek ongestoord uit zijn dak.' 

 

De Foute Party is jaar op jaar uitverkocht

Is er een verklaring voor dat succes? Cindy zegt daarover: ‘Qmusic geeft haar luisteraars heel bewust een stem. Met als doel om Qmusic een radiozender van ons allemaal te maken. We streven naar optimale interactie, naar samenhorigheid. Vandaar ook de slogan” ‘You Make Us Q.’ Zonder onze luisteraars zijn we niets. We moeten weten wat er speelt, wat er in de hoofden van de luisteraars omgaat en wat ze op welk moment willen horen. Dat lukt alleen als je het publiek op een eerlijke manier betrekt en continue de dialoog aangaat. Zo ook de Qmusic top 500 van het Foute Uur; deze wordt geheel samengesteld door de luisteraar. Een soort crowd management online zeg maar. Het zijn de favoriete nummers of ‘all time’, songs die iedereen kent, die herinneringen ophalen en die altijd zorgen voor een goed feest.'

 

Brabanthallen in Den Bosch is de vaste locatie van de Foute Party. Als we vragen of dit een rol speelt in het ongekende succes antwoordt Cindy: ‘Absoluut. Het is hoofdstad van Brabant waar men gewend is aan uitgaan, verkleden en ongekend feestvieren. Het is een stad die vanwege het grote aantal evenementen bekend is met het stroomlijnen van grote groep mensen, zonder dat het van invloed is de feestvreugde. Met behulp van hekken zorgt crowd management ieder jaar weer voor een veilig feestje voor iedereen. De mensen zijn hier niet bang om uit hun dak te gaan en hun enthousiasme werkt aanstekelijk. Maar de bezoekers komen niet allemaal uit Brabant. Uit heel Nederland, en ver daarbuiten, worden al direct aan de start van de kaartverkoop bestellingen gedaan en ontploft regelmatig social media door de uitgebreide media-aandacht. #fouteparty, #fouteuur en #Qtop500 zijn regelmatig trending topics.’ 

 

Dit populaire evenement staat niet van de een op de andere dag

Achter de schermen wordt het hele jaar hard gewerkt aan het programma, de sfeer maar ook aan de veiligheid. Een event van een dergelijk formaat neerzetten kan alleen met de hulp van gespecialiseerde partijen. ‘Klopt’, zo vervolgt Cindy haar verhaal. ‘Libema, die onder andere de Brabanthallen beheert, is de partner waarmee we de Foute Party groot hebben kunnen maken. Maar ook leveranciers als Allfence spelen een grote rol. De kunst van Allfence is dat het team geduldig, beheerst en ongelofelijk vakkundig is. Ze denken mee vanuit hun diepgaande expertise en beheersen de kunst van het pragmatisch benaderen van crowd management met de inzet van hekwerk. De professionals van Allfence zorgen ervoor dat ik krijg wat nodig is om veiligheid van de bezoekers te garanderen. Iets wat naast het waarborgen van een beleving centraal staat. Onze belangrijkste stakeholders zijn de luisteraars en bezoekers, daar ben je zuinig op. Dan is het belangrijk om crowd management uiterst serieus te nemen. Wij houden de menigte in bedwang met uitgebreide veiligheidsmaatregelen, waaronder selectief gekozen hekwerk. Crowd management is met hekken goed te beheersen, dat bewijst Allfence ons ieder jaar weer.’

 

Dat deze persoonlijke benadering een belangrijke rol speelt, uit zich ook in het programma van de Foute Party. Ieder jaar mogen de bezoekers in een onderzoekenquête aangeven wat ze van de Foute Party vonden. Zo wees onderzoek uit dat Gerard Joling op het verlanglijstje van vele bezoekers stond. Vorig jaar, tijdens de editie van 2016, was hij dan ook aanwezig tijdens de Foute Party. Cindy zegt hierover: ‘Samen, is waar het om draait bij Qmusic. Wij willen de luisteraar en bezoeker centraal stellen. Zo wordt het Foute Uur door de luisteraars samengesteld, maar drukt hun stem ook een stempel op het programma van de Foute Party. Zowel artiesten alsook andere vormen van entertainment worden samen vormgegeven. Dat is leerzaam voor ons en biedt een uitgelezen kans om merkbeleving te optimaliseren. Met de groei in het aantal evenementen en online promotiemogelijkheden groeit ook in evenementenland de concurrentie. Dan moet je continue zorgen dat je manieren vindt om de luisteraar en dus ook de bezoeker aan je te binden. Wij geloven in oprecht persoonlijke contact, dat is onze manier om onderscheidend te zijn.’ 

 

De Foute Party staat erom bekend een evenement te zijn met weinig escalaties. Er heerst een gemoedelijke sfeer en opstootjes ontstaan nauwelijks. Cindy licht dit trots toe: ‘Hier spelen meerdere facetten een rol; het publiek, de samenstelling hiervan, de gemoedelijke sfeer, het programma, maar ook ‘zachte’ veiligheidsaspecten spelen een rol. Denk hierbij aan hekwerken voor crowd management die niet voorzien zijn van zwarte, maar van kleurrijke doeken in de vriendelijke stijl van Qmusic. Zowel het hekwerk bij de toiletten, rookruimtes en EHBO-posten zijn voorzien van aangename prints. We zorgen voor vermaak buiten, in de rijen bij de ingang, maar ook bij de looproute naar buiten. Vanaf de Brabanthallen tot aan het station en buiten de wijken wordt het huisgaande publiek vergezeld door ‘stewards’ die de helpende hand bieden. Die de lol inzien van de jolende bezoekers op weg naar huis en hen helpen om zo geruisloos mogelijk het feest tot een goed einde te brengen. We zetten alles op alles om de sfeer waar het zo om bekendstaat te handhaven. 

 

Hekwerk speelt hier een belangrijke rol bij. Pas als het er niet is, ga je het missen. Allfence zorgt dat we onze veiligheid op orde hebben. Zij staan altijd persoonlijk stand-by en meedenken gaat ze nooit een brug te ver. Een onmisbare partner voor het succes van Qmusic de Foute Party.