Of stel je vraag hier

Vragen? Bel ons op: +31 (0)499 55 20 00

Laden en lossen hekwerk: veiligheid voorop

Banner blog Veilig laden en lossen.jpg

“Snelheid is belangrijk maar beslist niet het belangrijkste, dat is veiligheid!”

Dat veiligheid voorop staat is over het algemeen wel bekend. Dit is bij het laden en lossen van hekwerk niet anders. Juíst hier is het van belang om de veiligheid te waarborgen. Om de veiligheid van mens en lading veilig te stellen, zijn er veiligheidsregels opgesteld. Deze regels dienen nageleefd te worden zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan bij het laden en lossen van hekwerk.

Roel Meuldijk, veiligheidsdeskundige voor Allfence, over de veiligheid met laden en lossen: “Snelheid is belangrijk maar beslist niet het belangrijkste, dat is veiligheid!”.

 

Alleen door je te houden aan de veiligheidsregels zorg je ervoor dat er geen ongelukken gebeuren. 

 

The safe way is the best way
Er komt een hoop kijken bij het laden en lossen van hekwerk. Er dient rekening gehouden te worden met het volume en het gewicht van hekwerk en de lading moet goed geborgd zijn. Daarnaast vergt bijvoorbeeld het besturen van een vorkheftruck de benodigde kennis en komt ook ervaring met het laden en lossen zelf om de hoek kijken. “Het bewust laden en lossen vergt naast kennis van de producten ook kennis van apparatuur. Alleen door je te houden aan de veiligheidsregels zorg je ervoor dat er geen ongelukken gebeuren. Je wilt natuurlijk voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan”, aldus Roel Meuldijk.


Alle chauffeurs van Allfence hebben naast een rijbewijs een ‘code 95 opleiding’ gehad. Deze opleiding is verplicht voor het beroepsmatig besturen van voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. Eenmaal het certificaat gehaald, is deze vijf jaar geldig. Na deze vijf jaar kan het verlengd worden door middel van 35 uur bijscholing. De invoering van de richtlijn vakbekwaamheid code 95, draagt bij aan een grotere verkeersveiligheid in Europa en een daling in het aantal ongevallen waarbij vrachtauto’s en bussen betrokken zijn. 

 

Roel vervolgt: “We hebben twee groepen transporteurs; een vaste groep welke vervoert en installeert en een groep die enkel vervoert. Deze laatste is niet altijd bekend met hekwerk en hebben om de veiligheid te waarborgen een goede uitleg nodig over het product dat ze vervoeren. Wij geven aan wat de verwachtingen zijn en wat er gebeurt moet worden qua vervoer”. 

 

16 life saving rules
De 16 life saving rules - 16 levensreddende regels - zijn in het leven geroepen om (dodelijke) ongevallen te voorkomen. Ook Allfence hanteert deze regels. Hierin staat onder meer vermeld hoe de veiligheid van (onder)aannemers gewaarborgd kan worden, op welke manier de machines veiliggesteld kunnen worden, hoe men de verkeersveiligheid op locatie kan regelen en hoe men veilig met heftrucks omgaat. Daarnaast zijn er regels opgesteld over het gebruik van mobiele telefoons, voor hijswerkzaamheden en voor werken op hoogte.

In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat er op locatie veiligheidskleding gedragen moet worden bij het laden en lossen van hekwerk. Dit bestaat uit veiligheidsschoenen, een high visibility vest en afhankelijk van de locatie een helm of handschoenen. Roel vertelt: “Alle personeelsleden van Allfence hebben de bevoegdheid om mensen aan te spreken op het niet naleven van de veiligheidsregels, het is zelfs verplicht. Als iemand bijvoorbeeld zijn veiligheidsvest niet draagt en de kabine van de vrachtwagen of heftruck uit wilt komen, zijn er twee opties: of in de kabine blijven of zich aanpassen en het vest aandoen. Veiligheid staat voorop, zeker als je in de weer bent met het laden en lossen van hekwerk”.

 

Veiligheid tijdens het laden en lossen van hekwerk
Het laden en lossen van hekwerk is een secuur klusje. Voorkomen moet worden dat hekken omvallen en dat er mensen gewond raken. Roel: “Snel maar zorgvuldig en dus ook veilig laden en lossen, dat is waar Allfence voor staat. Niet snel, snel, snel maar met je gezond verstand te werk gaan. Indien een situatie afwijkt bij aanvang van de werkzaamheden volgt er een zogenaamde Laatste Minuut Risico Analyse (LMRA). Bij twijfel wordt er melding gemaakt van de situatie en bekeken of er een oplossing gevonden kan worden. Als situaties afwijken, neem een stap terug en denk erover na: is dit veilig? Als men er geen goed gevoel over heeft, wordt er een leidinggevende gehaald en deze neemt dan een besluit. Tijdens het laden en lossen van hekwerk mag de veiligheid op geen enkele voorwaarde in het geding komen”.

 

Het laden en lossen van hekwerk is een vak op zich”, aldus Roel.

Allfence denkt mee met het veiligheidsbeleid en verbetert deze waar mogelijk. Zo hebben alle personen die op een heftruck rijden een heftruckrijbewijs. Nadat het basiscertificaat is behaald, volgt een training op locatie over specifieke zaken. Iedere drie jaar wordt dit herhaald en het is wettelijk verplicht om iedere drie jaar het gehele certificaat te vernieuwen. “Alles wordt gedocumenteerd. Men denkt dat het makkelijk werk is, maar er komt veel meer bij kijken dan men denkt. Het laden en lossen van hekwerk is een vak op zich”, aldus Roel.

 

Roel vervolgt: “De bouwhekken worden op bokken vervoerd en het hekwerk zit met banden vast in de truck. En dan zijn er ook nog meer regels die te maken hebben met de heftruck. Dagelijks voor aanvang van de werkzaamheden wordt de heftruck gecontroleerd aan de hand van een checklist. Gebruik een heftruck alleen waar deze voor bedoeld is. Het is een moeilijk en gevaarlijk werktuig om mee te werken. Ook vragen wij aan al onze transporteurs of zij een voertuiginspectie hebben gedaan. Zitten alle spiegels erop en zijn deze goed afgesteld, is de bandenspanning op orde, wordt er een veiligheidsgordel gedragen, dat soort zaken."

 

Veiligheid staat bij Allfence hoog in het vaandel, eerst komt veiligheid, dan snelheid als het aankomt op laden en lossen van hekwerk.